Így segíthetik munkához az elbocsátott dolgozókat a cégek

ElbocsátásokHa egy szervezet olyan nehéz gazdasági döntésre szánja el magát, hogy elküld alkalmazottakat, bármilyen segítséget, amit a vállalat nyújt, nagyra értékelnek a dolgozók. A végkielégítés csomag - amely tartalmazza a bizonyos időre járó kifizetést és juttatásokat - egyre gyakrabban tartalmazza az outplacement szolgáltatást. Ez nemcsak abban segít, hogy a munkavállaló minél gyorsabban találjon munkát, de például bizonyos munkaügyi vitáknak is elejét tudják venni a cégek. A munkavállalók tapasztalata változó a tekintetben, hogy a vállalatok milyen gyakran kínálnak ilyen szolgáltatást. Ugyanakkor azok a munkáltatók, akik megvizsgálják az outplacement cégek eredményeit, nagy valószínűséggel alkalmazzák is azt az elbocsátáskor - írja a Wall Street Journal.

A "gondoskodó elbocsátás" nagyban hozzásegíti a munkáltatót ahhoz, hogy megőrizze a jó hírnevét a munkaerőpiacon - hangsúlyozta a HR Portálnak nyilatkozva Pethő Anikó, az Aarenson személyzeti tanácsadó cég vezető tanácsadója. Hozzátette: egyes szakterületeken, rendkívül hasonló munkakörök esetén, amikor a munkavállalók új lehetőségeket keresnek, bizony mérlegelik a cég jó hírét, azt a morált, munkahelyi légkört, ami őket várja belépés után. Fontos, ha a leépítés elkerülhetetlen egy cég életében, azt tegye úgy, hogy a jövőben ennek semmilyen negatív visszhangja ne maradjon a munkaerőpiacon, és ha anyagilag megengedhet magának egy minimális befektetést, éljen az outplacement szolgáltatással.

Azt is meg kell említeni, hogy egy leépítés a vállalatnál maradó munkatársak teljesítményét és motivációját is befolyásolja, ezért látniuk kell, hogy ilyen esetben számíthatnak munkaadójukra és a kulcsemberek elvándorlását ezzel akár meg is akadályozhatják. Ha ugyanis bíznak a cégben, nem kezdenek új lehetőségek után kutatni. Az outplacement további előnye, hogy ha már fel kell bontani a munkaviszonyt a munkavállalókkal, történjen az a leghumánusabb módon, mert könnyen előfordulhat a jövőben, hogy ezekre a szakemberekre még szükség lehet a gazdasági környezet változása miatt és költséghatékonyabb a már jól ismert volt kollégákat a bővítés lehetőségéről értesíteni, mint új toborzást indítani.

Milyen szolgáltatásokat lehet outplacementtel nyújtani?

Az outplacement olyan szolgáltatás, amellyel bizonyos erre szakosodott cégek segítenek az elbocsátott vagy állásukat elvesztett alkalmazottaknak a munkakeresésben. Az outplacement szolgáltatásokra a munkáltatók szerződnek ezekkel a vállalatokkal, akik segítenek az elbocsátott munkavállalóknak, hogy gyors legyen az átmenet a régi és az új munkahely között. Az emberek saját maguk is fizethetnek outplacement szolgáltatásokért, de bónuszként is kaphatják a munkáltatóktól a végkielégítési csomag részeként.

Az outplacement általában egyéni vagy csoport karrier konzultációból és tanácsadásból áll. Mivel a legtöbb munkavállaló nem ismeri az aktuális munkakeresési technikákat, az álláskeresési tréningen is részt vesznek. Az outplacement cégek segítenek a profi önéletrajz és motivációs levél megalkotásában és egyénenként is segítenek a pályázatok megfogalmazásában. Az outplacement cégek figyelik a megüresedett állásokat, emellett folyamatos konzultációt és tanácsadást nyújtanak. Emellett irodákat tartanak fent a munkakeresőknek és csoportos tréningeket indítanak, legyen szó álláskeresésről vagy karrierváltásról. Az interaktív outplacement szolgáltatás egyre inkább elérhetővé válik az interneten is, így az alkalmazottaknak gyakran nem is szükséges utazniuk ahhoz, hogy találkozzanak a karrier coachukkal. További outplacement szolgáltatást tudnak nyújtani telefonon, azonnali üzenet formájában vagy egyéb szöveges üzenetként.

Pethő Anikó szerint maga a szolgáltatás két részre bontható: személyes és csoportos outplacementre, ez mindig létszámtól függ, illetve hogy melyiket igényli az elbocsátó szervezet. "Alapvetően az a cél, hogy a munkanélkülivé váló kollégát a felmondási idő alatt visszavezessük a munkaerőpiacra, vázoljuk a lehetőségeit, személyiségtesztekkel felmérjük az erősségeit, amire a munkakeresés során koncentrálnia kell. Igény esetén támogatjuk őt az önéletrajzírás megírásában, felkészítjük az állásinterjúra, vázoljuk szakmájának megfelelően az álláskeresési piac sajátosságait. Valaki ezen a ponton válik mobilabb, rugalmasabb munkavállalóvá többszörösére növelve az esélyeit a szakmájában. Ezt követően a szakmai karriert közösen elemezve meghatározzuk a munkakeresés fókuszpontjait, milyen álláskeresési módszerekre érdemes hangsúlyt fektetnie, milyen csatornákon lehet a legeredményesebb és a legrövidebb időn belül eredményt elérnie. Ez a munkavállaló szakmától és a szervezetben betöltött szerepétől is függ" -–- részletezte a szakember.

Az outplacement gyakorisága

A Wall Street Journal cikke szerint az amerikai munkáltatók több mint kétharmada kínál outplacement szolgáltatást és az elbocsátott dolgozók több mint fele -– 58,5 százaléka -– vehetett igénybe ilyet egy-három hónapon keresztül. További 17,7 százalék pedig 3-6 hónapig élvezhette a szolgáltatás előnyeit. A vezetők valószínűleg még hosszabb időn át részesülhetnek outplacementben.

Magyarországon egyelőre csak a cégek néhány százaléka veszi igénybe ezt a fajta szolgáltatást. Nagyon gyakran a sajtóból értesülve leépítésekről, igyekeznek az ilyen szolgáltatást nyújtó cégek felajánlani ezt a vállalatoknak, hogy meglegyen a döntés lehetősége a vezetők kezében. A legnagyobb meglepetést általában az okozza, hogy maximálisan elzárkóznak az illetékes vezetők, a döntéshozók, és az esetek legnagyobb részében az érdeklődés sincs meg bennük a lehetőség iránt -– mondta Pethő Anikó.

Az outplacement költségvonzata a szolgáltatási csomag elemeitől függően változik. Alapvetően egy minimum csomag már 15 ezer forint + Áfa/főtől megrendelhető és egy teljeskörű, utánkövetéssel járó megrendelés esetén akár 55-70 ezer forint + Áfa/főig is elmehet. A megrendelővel közösen határozzák meg akár személyenként, vagy szakmacsoportonként a kért elemeket, hiszen egy vezetőnek az önéletrajzírás már nem jelent támogatást, ezek csak egy szintig jelentenek hozzáadott értéket. Egy vezető viszont örömmel veszi, ha tájékoztatást kap arról, hogy milyen vezetői juttatásokra tarthat igényt a tapasztalatával, melyek egy menedzser szerződés kötelező elemei, vagy milyen képzéseket érdemes elvégezni egy magasabb szintre lépéshez.

Sajnos arról, hogy a szolgáltatást igénybe vevő alkalmazottak hány százaléka talál új munkát az outplacement cégek segítségével, nem áll még rendelkezésre statisztika, mivel a szolgáltatást is csupán néhány cég végzi az országban. Gyerekcipőben jár még ez Magyarországon, de várhatóan a jövőben elterjed majd a HR világában és természetes részévé válik a folyamatnak. Egyformán kell hangsúlyt helyezni a toborzásra, a munkavállaló megtartására, a lojalitás fokozására, mint adott esetben az elbocsátás mikéntjére is. Talán a jövőben felértékelődik ennek a szerepe és egyre több cég fog élni a lehetőséggel -– véli a szakember.

Az outplacement sikere

Az outplacement sikerességét illetően vegyesek a megítélések. A résztvevők azt állítják, hogy túl sok emberrel foglalkozik túl kevés coach -– áll a WSJ cikkében. Mások azt mondják, hogy a tanács, amit kapnak, túlságosan triviális és nem segít a komoly munkakeresésben. Mások elégedetlenek azzal, ahogyan az önéletrajzokat és a kísérőlevelet megírják az ezzel foglalkozó cégek és azt mondják, kínosnak érzik, ha egy jelölt egy másikkal versenyez egy állásért, akivel ugyanaz az outplacement cég foglalkozik.

Azok, akik ilyen szolgáltatást kapnak, az outplacement cégek módszereire is panaszkodnak, elsősorban azzal kapcsolatban, hogy hiányzik az egyéni figyelem és idő, amit a karrier coachok fordítanak rájuk illetve a tanácsok, a segítség és a pályázati anyagok minőségével sem elégedettek.

A munkáltatóknak azt tanácsolják, hogy mérjék és kövessék nyomon az általuk használt outplacement cég hatékonyságát és gyűjtsék össze a volt dolgozók véleményét és tapasztalatát, akik hasznosították az outplacement szolgáltatást. Mivel ezt még kevesen teszik, ez lehet az oka, hogy a dolgozók nagyjából negyven százaléka, aki részesülne ilyen szolgáltatásban, soha nem jelent meg a programon -– áll a WSJ cikében. Ezen alkalmazottak közül néhányan inkább készpénzt kérnek outplacement szolgáltatás helyett. Ugyanakkor azok a munkáltatók, amelyek az outplacementet hatékonyan használják, hogy segítsenek az alkalmazottaknak áthidalni az űrt a munkanélküliség és az új munka között, sokat profitálhatnak belőle, így a dolgozók és ők maguk is jól járhatnak a szolgáltatással.

Kővári Zsuzsa

HR Portál